وبلاگ ورزش و سلامتی

وبلاگی تخصصی در زمینه سلامتی و تناسب اندام می باشد

وبلاگ ورزش و سلامتی

وبلاگی تخصصی در زمینه سلامتی و تناسب اندام می باشد

بست استایل وبلاگیست در زمینه ورزش و سلامتی و تناسب اندام مناسب همراه با ورزشهای ساده می باشد

بایگانی
  • ۰
  • ۰

· x

فواید کوهنوردی

خطر بیماری های قلبی را کاهش میدهد:

شما میتوانید با کوهنوردی فشار خون بالایتان و کلسترول تان را نیز کنترل کنید. همچنین تاثیر زیادی در باز شدن مویرگهای بدن دارد . مویرگهای بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار ۱۵% ظرفیت خودشان باز و فعال هستند ولی در حین کوهنوردی مویرگها ۹۵% فعال می شوند ، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگها به نقاط مختلف بدن می رسد لذا با باز شدن و فعال تر شدن مویرگها ، مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشترو کیفیت سودمند تر به مغز و عضلات و احشای داخلی بدن می رسد.

از ابتلا به دیابت جلوگیری میکند:

 کوهنوردی یک روش عالی برای کنترل مقدار انسولین مورد نیاز یک فرد دیابتی میباشد. در موقع کوهنوردی ، متابولیسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند ، کلسترول ، پروتئین ها و اسید اوریک به بهترین وجه صورت می گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند. شابد بتوان گفت که این یکی از مهمترین فواید کوهنوردی است .

 کوهنوردی تراکم و چگالی بافت استخوانی را افزایش می دهد:

انجام مرتب این ورزش به شما کمک میکند تا تراکم استخوانی تان افزایش یافته و همچنین موجب تقویت و افزایش قدرت تحمل استخوان های بدن میشود. کوهنوردی نیاز شما به ویتامین D را نیز تامین میکند( ویتامین D برای استخوان های قوی، مورد نیاز میباشد، البته این ویتامین در مواد خوراکی نیز یافت میشود).

کوهنوردی در از بین رفتن چربی بدن تاثیر فراوانی دارد و برای لاغری بسیار مفید است 

در موقع فعالیت ورزشی و بخصوص در کوهنوردی ، کالری مورد نیاز بدن به ۳ برابر افزایش پیدا می کند. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند ، از طرفی در موقع فعالیت ورزشی ، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند.

تاثیر کوهنوردی در زیاد شدن میزان خون در عضلات :

در موقع کوهنوردی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۰ برابر افزایش پیدا می کند و پر خون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر بشوند .

باعث تقویت روابط تان با دوستانتان می شود:

تعیین تاریخ های مقرر برای کوهنوردی میتواند باعث آشنایی شما با دوستان جدیدی شود، که در نتیجه باعث بهبود روابط تان و همچنین وضعیت روحی، روانی تان و شادی تان میشود.

 اضطراب و تنش را کاهش می دهد:

کوهنوردی با افزایش اندروفین در بدن، به کاهش استرس، تنش و اضطراب کمک میکند.

فواید کوهنوردی برای بانوان 

از بروز آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری میکند:

افزایش فعالیت و گردش در فضای بیرون، به بدنتان کمک میکند تا اکسیژن بیشتری را به آسانی برای ارگان های بدن تامین کرده، همچنین باعث از بین بردن التهاب نیز میشود.

به شما کمک میکند خواب راحتی داشته باشید:

کوهنوردی به شما کمک میکند تا زودتر و راحت تر بخوابید، که این امر در زود بیدار شدن و سرحال بودنتان نقش زیادی ایفا میکند.

مضرات کوهنوردی 

زانودرد در ورزش کوهنوردی، علل، عوارض، درمان و پیشگیری

زانو درد یکی از بیماریها و مشکلات رایج در ورزش کوهنوردی است.از نظر علم پزشکی ورزشی علت اکثر زانو دردها در کوهنوردی تاندینیت های ساده با همان التهاب تاندونهای مفصل زانو می باشد.مفصل زانو حساس ترین مفصل بدن می باشد که تحمل ۹۰٪ وزن بدن را می نماید. اگر می خواهیم از ورزش کوهنوردی برای یک عمر لذت ببریم باید به نکات زیر دقت کافی بنماییم.

این بیماری که بیشتر بصورت درد در ناحیه داخلی زانو احساس می شود بعلت عدم رعایت اصول ابتدایی در پرداختن به ورزش کوهنوردی است.
اکثر زانو دردهای رایج در ورزش کوهنوردی بعلت بی توجهی به موارد ذیل است:
1- از حمل بار سنگین در کوهنوردی بپرهیزید.حداکثر میزان حمل بار برای یک کوهنورد به میزان
۵/۱(یک پنجم) تا حداکثر ¼ وزن بدن می باشد.
2- در سراشیبی ها اکیدا از فرود سریع و با سرعت زیاد و انجام حرکات پرشی پرهیز کنید.
3- در مواقع بروز درد جدی درناحیه زانو حتما به پزشکان ارتفاع پزشک و یا متخصص ارتوپد مراجعه کنید.
4- از مصرف بی رویه داروهای مسکن بدون نظر پزشک بپرهیزید، چرا که شاید علائم مهم و جدی زانو درد شما را پوشش داده و به رفتارهای اشتباه خود ادامه دهید.
5- برای کاهش بار اضافی به زانوهای خود در برنامه های بیش از دو ساعت از باتوم یا چوبدست های کوهنوردی استفاده کنید تا فشار و بار کمتری به زانوهای شما وارد شود. در یک کوهنوردی یک روزه متوسط استفاده از باتوم کوهنوردی میتواند حدود 30000 کیلوگرم بار را از روی زانوهای شما منتقل کند.
6- دردهایی که همراه با اصطلاحا ”خالی کردن زانو“ هنگام راه رفتن و یا ”قفل کردن زانو“ می باشد جدی گرفته و به اطلاع پزشک خود برسانید.
7- در مواقع درد شدید زانو از انجام حرکاتی که درد شدیدتر برای زانوی شما ایجاد می کند و یا حرکاتی که میتواند صدمه بیشتری به آنها وارد کند نظیر: دوزانو زدن، چهارزانو زدن همچون سر نماز، هنگام توالت رفتن و یا هنگام غذاخوردن یا نشستن عادتا انجام می دهیم بپرهیزید.
8- انجام ورزشهایی که بتواند عضلات چهارسر ران را تقویت کند می تواند از بروز چنین درد هایی در یک کوهنورد جلوگیری کند. خود تمرینات کوهنوردی یکی از این تمرینات است ولی می توان از تمریناتی که در باشگاه های بدن سازی برای تقویت عضلات ران و مفصل زانو می شود هم استفاده کرد. این تمرینات معمولا شامل ورزشهایی است که منجر به انقباض عضله چهارسر ران و مفصل زانو می شود.

برای مطالعه مقالات ورزشی به وبلاگ استرانگ ماسل مراجعه نمائید.


نظرات (۱)

عالی و قشنگ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی